Expositie ‘75 jaar M.A.C. De Holterberg’

Eind november 2020 bestond M.A.C. de Holterberg 75 jaar. Vanwege corona heeft er geen groot jubileumfeest voor de ruim 600 leden kunnen plaatsvinden. Eind november 2021, “met potlood in je agenda schrijven”, wilde het bestuur alsnog feestelijk aandacht schenken aan dit jubileum wat helaas wederom door corona geen doorgang kan vinden. Oudheidkamer Hoolt’n presenteert nu in samenwerking met de M.A.C. de komende maanden ’75 jaar M.A.C. de Holterberg’, een boeiende expositie over 75 jaar Holtense motor- en autosportgeschiedenis.

Op 26 november 1945 werd in het vroegere dorpshotel Holterman door de Holtense heren Muller, Van Geenhuizen, Maats, Dolman, Heijink, Bouwhuis en Wansink de Motor Club ‘de Holterberg’ opgericht. De club, met inmiddels de naamsverandering naar M.A.C. ‘de Holterberg’, honkte door de jaren heen in café De Biester, de muziekkoepel op Kalfstermansweide en tenslotte vanaf 1990 in hun eigen clubgebouw ’t Stuurhuus aan de Beusebergerweg. Vanaf het prille begin heeft de M.A.C. altijd veel energie gestoken in het organiseren van motorcrosswedstrijden rondom Holten. Een aantal van de motorsportevenementen die vandaag de dag nog steeds op vele Holtense kalenders worden gezet zijn de MAC-voorjaarsrit rondom Holten, de Klassieker Motorrace op de Beusebergring op Koningsdag en diverse crosswedstrijden op het Zuurbergcircuit waar vroeger in de populaire zijspanklasse het Holtense duo August Muller/Henk van Heek zeer succesvol was. Naast motorsport-evenementen organiseert de club ook andere activiteiten zoals de MAC-vakantiefietstocht, de Erwin-autocross, de Trekkertrek en de bromfietstoertocht.

Op de vraag of er voor de expositie nog veel oud materiaal aanwezig was op hun archiefzolder, tevens dienst doende als vergaderzolder, antwoordde voorzitter Jan Kampman: “Wi’j hebt nog zat van det spul.” Wedstrijdbekers, nostalgische zwart-wit foto’s, jubileumwandborden, oude M.A.C.-vlaggen, alle uitgaves van de ‘Knalpiepe’ en heel veel krantenknipsels zijn goed bewaard gebleven. De expositie in de Oudheidkamer toont een verscheidenheid aan bijzondere items die een mooi beeld geven van de Holtense motor- en autoclub door de jaren heen, waaronder de eerste editie van het clubblad De Knalpiepe uit juni 1972.