Hoolter Museumdag 14 augustus: ‘Gezondheid en…’

Op woensdag 14 augustus vindt bij de gezamenlijke Holtense musea en cultuurhistorische instellingen de Hoolter Museumdag plaats, die dit jaar in het teken staat van ‘Gezondheid en…’

De Hoolter Museumdag is een gezellige en leerzame dag voor jong en oud waar niet alleen veel toeristen op afkomen, maar die ook zeer veel Holtenaren trekt. Op deze dag zijn alle deelnemende instellingen geopend van 10.00 tot 16.00 en deze zijn uitstekend per fiets of auto bereikbaar. De ingang bij iedere deelnemer is duidelijk aangegeven met de Hoolter Museumdag-vlag.

De deelnemende musea en cultuurhistorische instellingen zijn:

Oudheidkamer Hoolt’n, Dorpsstraat 25-27

Collectie Nagelhout (Kulturhus), Smidsbelt 6

Natuurmuseum Holterberg, Holterbergweg 12

Greun Hoolt’n, Pasmansweg 10

Diekerhookse Mölle De Hegeman, Dijkerhoekseweg 22

Gezondheid en zorg: Oudheidkamer Hoolt’n toont de expositie ‘van spuit tot stretcher’, Holtense gezondheidszorg in de vorige eeuw. Er zijn talloze medische gebruiksvoorwerpen te vinden van vroegere Holtense huisartsen, werkgroep Textiel toont hoe medio vorige eeuw de kraamzorg er in Holten uit zag en in de achterste ruimte biedt EHBO Holten een kijkje in ruim 70 jaar eerste hulp in Holten. De werkgroep Mariniers toont in hun expositieruimte het thema ‘Tamboers en Pijpers’ die de muzikale omlijsting van militaire ceremonies, taptoes en marsen in binnen- en buitenland verzorgen voor de Korps Mariniers. Gratis entree.

Gezondheid en ontspanning: in Kulturhus Holten herbergt de Stichting Collectie Nagelhout een interessante kunstcollectie, die de naam draagt van de verzamelaar en schenker, de Holtense huisarts J.P. Nagelhout (1901 – 1975). Dokter Nagelhout was naast huisarts een groot kunstverzamelaar. Niet alleen voor zichzelf, hij wilde ook dat anderen ervan konden genieten. Hij maakte mensen bewust dat kunst kijken en kunst maken ontspant en mensen blij maakt. Kortom: Kunst heeft een positief effect op de gezondheid. Hij organiseerde daarnaast ook kunstveilingen, -lezingen, -exposities en kunstenaarsreizen. Zijn collectie bestaat uit kunstwerken van onder meer Isaak Israëls, John Rädecker en Jan Voerman. In het souterrain is nu de expositie ‘Van: kunst als behang, naar: kunst van belang’ te zien. Gratis entree.

Gezondheid en natuur: Ervaar de schoonheid van de natuur bij Natuurmuseum Holterberg. Het museum is opgericht door Piet Bos en beroemd om de natuurdiorama’s; levensgrote ‘kijkdozen’, die een prachtige blik op de dierenwereld geven. Voor kinderen is een bezoek aan het Natuurmuseum een fantastische ervaring! Met een leuke en leerzame speurtocht kriskras het museum door, of op speurtocht in het Bos van Daantje Das spannende opdrachten maken. En het Groote Kikkerpad is voor de allerkleinsten een mooie belevenis. Voor het Natuurmuseum gelden entreeprijzen. Speciaal voor de bezoekers van de Hoolter Museumdag: het unieke boek van Kees Bos ‘Tussen Vliegden en Jeneverbes’.

Gezondheid en beweging: op Opa’s erf aan de Pasmansweg 10 in Espelo is de Greunt’n Tuin gelegen, een onderdeel van Greun Hoolt’n. In de Greunt’n Tuin is het lekker bezig zijn in de buitenlucht waar gezonde producten gekweekt worden zoals aardappelen, sla en tuinbonen. Neemt u ook een kijkje in de Greune Koelkaste? Greun Hoolt’n houdt zich door het jaar heen o.a. bezig met ontwikkeling en beheer van lokale landschapselementen. De vele vrijwilligers zijn druk met het aanleggen van poelen, natuurbossen, wadi’s en nieuwe plasdrasgebieden, een gezonde vorm van lichamelijke en mentale gezondheid. En voor natuurliefhebbers is het heerlijk wandelen en fietsen langs de vele door hen aangelegde bloemrijke bermen en akkerranden op weg naar de Greunt’n Tuin! Gratis entree.

Gezondheid en voeding: in het hart van buurtschap Dijkerhoek staat al sinds 1890 windkorenmolen De Hegeman. Een molen waarbij graan gemalen wordt tot meel. Wist u dat granen wereldwijd de belangrijkste voedingsbron van de mens vormen? Malen op de wind, malen met de motor en het graan (maïs in dit geval) transporteren met de jakobsladder, de molenaar legt het u graag uit tijdens de Museumdag. Wilt u de smaak van het ambachtelijke meenemen naar huis? Dat kan met meel, pannenkoekmix of cakemix uit het winkeltje. Tevens is er heerlijk ijs van ijsboerderij Oans te verkrijgen. Gratis entree.

Hieronder vind u de routekaart voor deze dag. Binnenkort is de gratis routebeschrijving door de schitterende omgeving van Holten ook verkrijgbaar bij alle deelnemers, bij diverse recreatiebedrijven in en om Holten en bij het Toeristisch Informatiepunt in het Kulturhus op de Smidsbelt.

Graag tot ziens op woensdag 14 augustus!